Het verhaal van Desi
Desi werkt als uitvaartverzorger, is al 25 jaar samen met haar partner en samen hebben ze drie kinderen. Sinds 8 jaar zorgen ze samen voor hun dochter Sanne, die nu 20 jaar is. Wat begon met anorexia, ging later over in psychische problematiek en zware depressies.
We voelden ons geen mantelzorger, we deden het gewoon.
Eén van onze dochters heeft veel zorg nodig. Dat is al 8 jaar zo. Eigenlijk was het een continue zorg vanaf haar 12e jaar. Ik was me er nauwelijks van bewust dat dit geen normale situatie is. We voelden ons geen mantelzorger, we deden het gewoon. Maar nu begrijp ik dat dit zeker boven gebruikelijke zorg was. Er waren periodes dat we altijd bij haar moesten slapen, toen zij bijvoorbeeld 16 was ging ze anders midden in de nacht buikspieroefeningen doen. Er was eigenlijk 24 uur zorg nodig, maar die was niet beschikbaar.
Via een experimentele behandeling kwam ze ineens in aanmerking voor een hersenoperatie vanuit een onderzoek van het AMC. Toen werd het ineens heel veel. Er was vooraf in drie weken zo veel onderzoek nodig en we moesten steeds naar Amsterdam of Tilburg. Het was een hele ingreep: gesprekken hersenchirurg, anesthesist etc etc.
Werk en zorg, het was niet meer te combineren.
Dat ging in zo’n snel tempo. Daarvoor was alles gefaseerd maar nu was het niet meer te behappen wat er aan extra zorg en regelwerk op ons af kwam. Deze zorg was ook niet te plannen. Thuis hadden we altijd al een taakverdeling, de afspraak is dat ik me bezig houd met de medische en psychische zaken. Maar de praktische zorg werd te intensief om te combineren met mijn werk, het liep allemaal heel hoog op.
Als uitvaartverzorger moet ik er met de volle aandacht bij zijn. Wat ik doe is geen broodje bij de bakker verkopen. Ik moet er 100% voor de nabestaanden zijn. Dat verdienen zij ook. Maar op dat moment kon ik dat niet meer geven. Ik had zelf psychisch de ruimte niet meer om mijn werk goed te doen.
Ik probeerde mijn veerkracht terug te krijgen door twee weken vakantie te nemen. Dat hielp al wat, ik kon me tijdelijk 100% focussen op mijn gezin. Maar uiteindelijk bleek het nog niet genoeg. Door het gesprek met mijn Fello coach Joke kon ik toegeven aan mezelf dat het teveel werd. Joke adviseerde me een maand zorgverlof te nemen, waarin ik gelukkig één en ander weer op de rit kreeg.
Ik voelde meteen een bepaalde rust.
Nadat ik contact had opgenomen met Fello werd ik direct gekoppeld aan Joke. Ik vond het heel erg ontzorgend. Meteen dat Joke contact opnam voelde ik al een bepaalde rust. Doordat ik zo vol was in mijn hoofd met mijn werk en het zorgen voor Sanne had ik geen ruimte meer om op zoek te gaan naar waar ik bij mijn werkgever recht op had. Joke heeft toen onze arbeidsvoorwaarden doorgenomen en gaf aan dat ik zorgverlof op kon nemen, ik had daar nog nooit van gehoord. Ik denk dat ik door dit zorgverlof veel langere uitval door overbelasting en oververmoeidheid heb kunnen voorkomen.
Ik ben echt heel tevreden over Fello. Het was laagdrempelig en Joke was adequaat, reageerde snel en regelde ondertussen alles wat ik nodig had. Ze heeft goed geluisterd en afgestemd op mijn behoefte.
De coaches van Fello hebben een plus.
Wat ik ook fijn vond was dat Joke me er bewust van maakte dat mantelzorg ook over je kind kan gaan. Ik had altijd het gevoel dat ik helemaal geen mantelzorger was. Ik dacht daarbij altijd aan het zorgen voor een ouder of bijvoorbeeld tante met dementie. Bij mij betreft het mijn dochter en dacht ik dat het meer mijn probleem was: zoiets doe je toch gewoon als ouder. Joke heeft dit bij mij weg genomen en mij uitgelegd dat ik wel degelijk mantelzorger ben aangezien het veel boven gebruikelijke zorg is. Dit te weten gaf mij veel rust.
In het verleden had ik ook last van het oordeel van mijn omgeving: ‘hoe kan het dat jouw dochter hier last van heeft?’ Inmiddels heb ik dit wel los kunnen laten, maar ik denk dat Joke, omdat zij meer doet dan alleen het uitzoeken en regelen van hulp, mij ook daarbij had kunnen helpen als dat nog nodig was geweest.
* de Naam van Desi is vanuit privacy overwegingen fictief
Meer weten?
Wil jij ook in contact komen met een Fello coach? Stuur dan een mail naar info@fello.nl of bel 085 303 62 96.