Zeven tips voor time management

Dat mantelzorgen tijd in beslag neemt weten we nu wel. Daar is helaas niks aan te doen. Het hoort erbij. Maar dat wil niet zeggen dat het een tikkeltje efficiënter kan. Timemanagement noemen we dat.
Afbeelding artikel time management

1. Maak een realistische planning

Met de nadruk op realistisch. Want ‘even’ een planning maken kunnen we natuurlijk allemaal. Als je het écht goed wilt doen, kun je het beste eerst een paar dagen bijhouden hoe lang over je dagelijkse dingen doet. Want laten we wel wezen, meten is weten. 

2. Let op het tijdstip

Als je moe bent kosten dingen meer tijd, omdat je minder geconcentreerd bent. Plan moeilijke taken dus op een moment dat je de meeste energie hebt. 

3. Wees een beetje streng

Als je opziet tegen een klus of taak is de kans groot dat je eerst tien andere dingen gaat doen die sneller klaar zijn. En voor je het weet ben je een paar uur verder en komt die ene lastige klus in het gedrang. Begin daarom al-tijd met de moeilijkste taak op je lijstje. Al is het maar voor het heerlijke productieve gevoel dat je daarna ervaart.

4. Orden je agenda

Hoe fijn is het als je in één oogopslag kunt zien waar je aan toe bent? Taken kun je beter niet in je agenda zetten, maar op een aparte lijst. Dat zorgt voor overzicht.

5. Hou het bij één takenlijst

Ben jij zo iemand die een hele lange to-dolijst heeft, maar ook talloze post-its op z’n computerscherm hangt? Breng de boel terug naar één takenlijst. Dan weet je voor jezelf  wat écht belangrijk is en ben je geen tijd kwijt aan het zoeken naar dat ene andere lijstje. 

  • Een extra kladblok: Hoe vaak ben jij aan het wachten op een telefoontje of moet je later op de dag nog ergens aan denken? Schrijf dat allemaal op een kladblok die in het zicht ligt. Je hoofd is leeg omdat je het hebt opgeschreven én je vergeet niets meer. Win-win.
  • Digitale hulp: Als mantelzorger beschik je over de agenda van degene voor wie je zorgt, probeer je de taken een beetje te verdelen onder de familieleden en wil je ook nog graag tijd overhouden voor een beetje gezelligheid. Een gedeelde agenda helpt je daarbij. Het zorgt ervoor dat je beter samen kunt werken met je familie. En dat zorgt er dan weer voor dat je meer tijd over hebt voor andere dingen.