Het verhaal van Afina
Afina zorgt voor haar moeder met dementie. Er is een WLZ indicatie in de vorm van een VPT (volledig pakket thuis). Het lijkt echter of de zorgorganisatie die de hulp inzet niet goed weet hoe om te gaan met een persoon met dementie. Ze geven aan dat ze niet de zorg kunnen geven die haar moeder eigenlijk nodig heeft en dat ze moet verhuizen. Haar moeder wil dit niet, maar Afina staat er wel voor open.
Ik heb het gevoel dat ik er iedere dag moet zijn om alles in de gaten te houden.
Er zijn conflicten tussen mijn moeder en de zorg, ik word hier vaak bij betrokken. Ik ben twee keer per week bij mijn moeder, om gezellig bij haar te zijn en wat huishoudelijke taken te doen. Maar ik heb eigenlijk het gevoel dat ik er iedere dag moet zijn om alles in de gaten te houden. Hoeveel dingen gaan er mis als ik er niet ben? Dit is frustrerend en geeft mij extra werk. Naast mijn baan van 32 uur in een schoenmakerij wordt het allemaal wel veel. Zeker nu de conflicten tussen de zorg en mijn moeder oplopen. Gelukkig staat mijn baas heel positief in de situatie. Als ik plotseling weg moet dan kan dat ook. Ik heb wel vaste werktijden, maar omdat we met meerdere werknemers zijn kunnen we schuiven.
Er moet nu een passende woonvorm of een veilige situatie thuis gecreëerd worden, zodat mijn moeder prettig kan wonen maar dat dan er dan ook voldoende zorg is. Ik wilde hier graag op korte termijn ondersteuning bij. Op Instagram zag ik toevallig een advertentie van Fello. Omdat alle informatie welkom is heb ik mijn gegevens achter gelaten. Ik hoopte dat Fello een klein beetje van de zorg die ik voor mij moeder heb kon wegnemen. Al snel werd ik gebeld door Joke, een van de coaches van Fello. Het was heel prettig met haar te praten, mijn verhaal te kunnen doen. Als buitenstaander kijkt ze ook met een andere blik naar de situatie, zo krijg ik ook een beetje feedback op mijn eigen ideeën en gedachten. Joke denkt echt met me mee en vraagt me wat ze van me kan overnemen. Maar ze gaat ook mee naar een gesprek met de zorg als ik dat zou willen.
Fello heeft me zeker geholpen in mijn taak als mantelzorger.
Ik heb helaas vaak ervaren dat ik bij instanties heel snel werd afgescheept. Dat kan niet, dat mag niet. Toen ik dit met Joke besprak gaf ze aan dat ik wél recht had op bepaalde zaken. Ik weet nu wat wel en niet kan en mag, daardoor sta ik sterker in mijn schoenen in gesprekken met zorgverleners.
Omdat de zorg tegen de max aanloopt moesten we een andere woonlocatie zoeken. Ik heb nu een zorgwoongroep gevonden voor mensen met dementie, vlak bij mij in de buurt. Ik heb mijn moeder versneld kunnen inschrijven, er wordt binnenkort een rondleiding gepland. Als dit allemaal geregeld valt er een last van mijn schouders.
Het is nu twee maanden geleden dat ik mijn eerste gesprek had met Joke. Het traject is nog niet helemaal afgerond het gaat de goede kant op. Ik ben blij dat ik dat ik contact met Fello heb opgenomen. Ze kunnen zeker een ondersteunende rol spelen in je taak als mantelzorger. Zij hebben kennis in huis die je zelf niet hebt, ze nemen dingen over waar je tegen aan loopt en die je te veel worden. De open vraag ‘wat kan ik van je overnemen’ is fijn. Ik zou zeggen: probeer het uit!
Meer weten?
Wil jij ook in contact komen met een Fello coach? Stuur dan een mail naar info@fello.nl of bel 085 303 62 96.